zondag 15 augustus 2010

Beter laat dan nooit: Aziatische Goudplevier in de Bantpolder - Andries Zijlstra

Zondag 2 mei 2010

De dag begon vrij vroeg na een feestelijk begin van het weekend in Groningen. Ik kijk om een uurtje of 10 naar buiten en zie dat het best mooi weer is. Ik bel mijn vaste vogelmaat Rick de Groot op of hij ook zin heeft om even een rondje Lauwersmeer te doen. Ik probeer Rick te overtuigen naar aanleiding van de waarnemingen van 1 mei, namelijk de Morinelplevieren in de Bantpolder en een Gestreepte Strandloper in het Jaapsdeengat.

Ik krijg te horen dat hij liever wil gaan racefietsen. Op dat moment ga ik me dan maar klaar maken om alleen door het Lauwersmeer te crossen. Enkele minuten later krijg ik een sms met de tekst "Ik ga over 15 minuten van huis om je op te halen, niemand wil mee te fietsen". Dus ik wacht nog even en even later staat Rick toch voor de deur! De reis ging direct richting de Bantpolder, waar we eerst alles afzoeken naar de gemelde Morinelplevieren van zaterdag. Deze zijn helaas niet meer terug te vinden.

We vervolgen onze weg via de Bantpolder. Boven op de dijk stoppen we even en hebben al snel de roodhalsgans gevonden die vrij dichtbij tussen de brandjes en rotganzen aan het fourageren is. Tussen de rotganzen lopen ook minimaal nog twee witbuikrotganzen. Als we dan verder richting Lauwersoog rijden zien we enkele Graspiepers en een Tureluur op de paaltjes zitten waar we nog even een paar foto’s van schieten.

Na vele Grutto’s, Brandganzen, Graspiepers en Tureluurs zie ik boven de dijk iets wits vliegen. We rijden met hoge snelheid richting dijk. Na een paar honderd meter raakt de enigszins teleurstellende grote zilverreiger uit beeld. Ineens trapt Rick keihard op de rem, kijk! Links! Vlak achter het hek een donkere plevier (op een meter of tien vanaf de weg). In eerste instantie zeg ik Goudplevier maar dan begint bij mijn hart sneller te kloppen vanwege het uiterlijk van deze schitterende Goudplevier. Rick reageert:’ Een Amerikaan of een Aziaat?’

Ik wijs Rick er op dat we het boek er maar eens bij moeten pakken en moeten kijken naar de kenmerken van deze goudplevieren. En maak zoveel mogelijk foto’s voor het bewijs! Het eerste kenmerk die kloppend is zoals beschreven in de ANWB gids dat het zwart onder de buik doorloopt tot aan zijn staart. Het tweede kenmerk dat opvalt aan deze goudplevier dat hij iets grover is getekend. Ineens vliegt de goudplevier op door een beschermende kieviet die een vrouw met een klein hondje aan wil vallen. Bij het opvliegen lukt het Rick nog net een foto te schieten. Helaas op het verkeerde moment zodat we niet goed konden zien of de ondervleugel grijs/bruin gekleurd was. Wel riep de vogel een hoog geluid wat mij meer aan een Zwarte Ruiter deed denken dan aan een Goudplevier. De plevier ging in de buurt van een plasje zitten en ik kon niet anders dan Rommert Cazemier bellen om te vragen waar ik nog meer op moest letten en of hij de determinatie rond wilde maken. Rommert en David Hoekstra waren ondertussen lekker een hapje aan het eten op Lauwersoog en waren in eerste instantie niet al te enthousiast, maar zouden na het eten langs komen.

Ondertussen komt er een andere auto aanrijden die we op de goudplevier wijzen, samen komen we tot de conclusie dat de kans groot is dat dit een Aziatische goudplevier is. (We vergaten zelfs om ons even voor te stellen, daar onze excuses voor en vooral bedankt!) Op dat moment vliegt hij ineens weg, om een paar minuten later weer aan te komen vliegen en te landen op dezelfde plaats. Tijdens deze vlucht zien we alle vier dat de ondervleugel inderdaad grijs/bruin is en ik bel Rommert weer om te melden dat het zo goed als zeker is. (misschien helpt dat om het eten wat sneller op te eten) Ditmaal duurt het niet zo lang en al snel hebben de mannen de vogel in de kijker en wordt ons vermoeden bevestigd. Rick en ik geven elkaar even een stevige hand en ons adrenalinepijl schiet omhoog! Dan realiseren we ons lacherig dat we deze topper beter een weekje later hadden kunnen ontdekken in verband met de Top of Holland vogeldag! Na de bevestiging wordt de vogel gemeld en krijgen vele vogelaars de kans om deze schitterende adult zomerkleed Aziatische goudplevier te bekijken.
Iedereen bedankt voor de hulp!
Vriendelijke groeten
Andries Zijlstra en Rick de Groot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten