dinsdag 9 november 2010

Siberische Boompieper op Schier! - Vivian Jacobs

Op 22 oktober 2010 waren Henk Krajenbrink, Marten Hornsveld, Anne van Loon en ik vogels aan het kijken op Schiermonnikoog. Het weer was niet best, het regende regelmatig en de wind was erg krachtig. In het bos was de wind minder te voelen dus daar hebben we de ochtend doorgebracht, zonder veel bijzonders te zien. Ondanks dat het inmiddels begonnen was met harder regenen, haalden wij elkaar over om de gedachte aan briesoep in hotel v/d Werff nog even te negeren en nog een rondje te lopen achter de begraafplaats. Zo gebeurde en we liepen verder door het berkenbos en kwamen op een splitsing uit. Precies op dat moment zag ik aan de overkant van het kruisende pad iets in het bos bewegen, zette mijn kijker erop en met mijn "Hey jongens, boompieper!" werden de anderen ook gealarmeerd. In een oogwenk draaide de vogel zich om, wipte met zijn staart en verdween dieper het bos in. Wat we hadden kunnen zien was de koptekening met een vaalgele wenkbrauwstreep en het zwarte en witte vlekje op het oor en, bij het omdraaien, de egale rug en bruingele vleugelstrepen. Dé kenmerken voor een Siberische Boompieper! Zeer overtuigend vonden we allevier, ik was hiernaast ook een beetje verbijsterd. Ondanks de kenmerken die ik gezien had, was ik eerst toch nog kritisch omdat ik geen ervaring had met Siberische Boompieper en omdat de wenkbrauwstreep vaalgeel was terwijl in de ANWB stond dat deze wit moest zijn. We splitsten op om de vogel te zoeken en zochten contact met onze medevogelaars, die snel ter plaatse waren. Bij het doorkruisen van een struikencomplex vonden we de sneaky Siberische Boompieper terug toen hij opvloog uit het gras. Boven in een boom liet hij zich bij wijze van climax een paar minuten lang perfect bekijken en fotograferen! Zie de bijgevoegde foto's van Peter Lindenburg. Meerdere vogelaars hebben die dag en de volgende nog kunnen genieten van de Sibopi, hoewel die af en toe hardnekkig onvindbaar was. Wat betreft de gele wenkbrauwstreep, dit is later nagezocht in Pipits & Wagtails en het blijkt te kunnen, vooral in de herfst. Al met al super om een lifer zelf te vinden en fijn dat hij nog door veel mensen gezien is!


Vivian Jacobs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten