donderdag 28 oktober 2010

Rode Rotslijster: nieuw voor Friesland! - Arjan Verbiest

Op 26 oktober rond 13.30 reed ik met mijn collega Willem Tieman achter op de camping Klein Vaarwater bij Buren op Ameland (waar we beiden werkzaam zijn). Aan de noordzijde wordt dit gebied ook wel het Groot Vaarwater genoemd. Er liggen hier nog wat paardenweitjes achter de eerste rij duinen en voor het uitgestrektere duingebied.

Opeens zagen wij een vreemde vogel weg vliegen. We zagen allebei direct dat dit iets bijzonders was; we weten allebei wel iets van vogels en ik ben bovendien preparateur, dus zie nog wel het nodige van dichtbij voorbij komen.De vogel liet zich makkelijk volgen en uiteindelijk konden we hem goed bekijken. Wat het was wisten we echter nog steeds niet, dus ik ben even snel naar huis gereden, heb mijn fototoestel gehaald en hoopte hem weer te zien; dat lukte gelukkig. Met mijn simpele camera lukte het een paar mooie foto's te maken.

Ik heb toen meteen Lex Varkevisser van Staatsbosbeheer gebeld. Hij is vogelringer, ik ken hem goed en hij zou vast kunnen uitzoeken om welke soort het ging. Ik ben ondertussen ook wat gaan uitzoeken en kwam al gauw uit op Rode Rotslijster. 's Avonds kreeg ik ook van Lex de bevestiging dat het inderdaad om deze soort ging en dat het de eerste waarneming voor Friesland was! Het was natuurlijk een prachtige ervaring om deze vogel zo te zien. We zien natuurlijk veel mooie vogels op ons mooie eiland, maar dit was wel heel speciaal.

De volgende dag hebben we meteen weer gezocht en samen met twee vogelaars die van het vasteland waren gekomen om de vogel te zien moesten we helaas de conclusie trekken dat de vogel niet meer aanwezig was.

Met vriendelijke groeten

Arjan Verbiest
Rode Rotslijster, onvolwassen man, Ameland, Buren, 26 oktober 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten